تداوم بازداشت، شکنجه و صدور احکام زندان علیه شهروندان معترض

محمد یوسفی، حمزه برزگر و محمد محمودی، سه نوجوان اهل جوانرود در کرمانشاه، همچنان به دلیل ابراز شادی از باخت تیم فوتبال ایران زندانی‌اند

فشارهای امنیتی و قضایی بر شهروندان منتقد نظام جمهوری اسلامی در ایران همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، حجم بازداشت‌ها و صدور احکام مختلف علیه ایرانیانی که از وضع موجود شکایت دارند یا دیگران را به شرکت نکردن در انتخابات داخلی نظام دعوت می‌کنند، افزایش چشمگیری یافته است.

وبسایت حقوق‌بشری هرانا در همین راستا خبر داد که رئوفه میرباقری، فعال حقوق زنان و از بازداشتی‌های خیزش سراسری سال گذشته، خود را به زندان شهسوار (تنکابن) در مازندران معرفی کرده است. این شهروند مخالف حجاب اجباری پس از بازداشت و آزادی موقت به قید وثیقه، در اسفند ۱۴۰۱ با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل هشت ماه حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع عضویت در گروه‌‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود.

اعضای خانواده عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی معترض، نیز خبر دادند که این شهروند محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، با وجود شرایط وخیم جسمانی و ابتلا به بیماری‌هایی همچون نفس‌تنگی، ناراحتی قلبی و فشارعصبی، عفونت شدید لثه و بیماری پوستی نادر، از حق قانونی دسترسی به پزشک یا دریافت مرخصی درمانی محروم مانده است.

عباس واحدیان شاهرودی به دلیل انتقادهای صریح از رهبر نظام جمهوری اسلامی و حضور در تجمعات اعتراضی، با حکم شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد و به اتهام‌های «تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «همکاری با گروه‌های مخالف نظام»، به تحمل ۱۱ سال زندان محکوم شد.

از سوی دیگر، برادر خسرو علیکردی، وکیل دادگستری و فعال حقوق‌بشر، خبر داد که او برای تحمل حکم یک سال حبس به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده است. پیش‌تر، دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی حکم اولیه یک سال حبس، دو سال تبعید، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال محرومیت از اشتغال در حرفه وکالت و دو سال منع حضور در فضای مجازی را علیه خسرو علیکردی تایید کرده بود.

مرضیه فارسی و فروغ تقی‌پور، دو متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، نیز با حکم دادگاه انقلاب تهران، هر یک به حکم سنگین ۱۵ سال حبس محکوم شده‌اند.

همچنین، بنا به اعلام منابع حقوق‌بشری، پروین میرآسان، شهروند ۶۶ ساله و از بازداشتی‌ها خیزش سراسری سال گذشته، با گذشت ۱۵ ماه از زمان دستگیری، همچنان به صورت «بلاتکلیف» در زندان اوین تهران محبوس است.

در همین حال، یک منبع مطلع در تبریز به ایندیپندنت فارسی خبر داد که آراز امان، فعال مدنی ساکن این شهر، با گذشت ۱۰ روز از زمان بازداشت، همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز زندانی است و تحت بازجویی‌های شدید قرار دارد. او در این مدت فقط یک ‌بار با خانواده‌اش تماس تلفنی داشته و از حق دسترسی به وکیل محروم مانده است. هنوز خبری درباره دلیل بازداشت و اتهامات این فعال مدنی منتشر نشده است.

به گزارش هرانا، افشین نذیری، شهروند معترض ساکن تهران، نیز روز گذشته به دلیل انتقاد از نظام جمهوری اسلامی به تحمل حبس محکوم شده است. دادگاه انقلاب پردیس افشین نذیری را به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری و عضویت در دسته‌های سیاسی با هدف برهم زدن امنیت کشور»، مجموعا به تحمل چهار سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. او پیش‌‌تر در تاریخ پنجم شهریور سال جاری در منزل شخصی خود به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالار طاهرافشار، شهروند آذربایجانی معترض، و میلاد جلیلی، هنرمند و خواننده موسیقی اعتراضی اهل تبریز، هم روز گذشته با حکم شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی»، به ترتیب به تحمل شش و هشت ماه زندان محکوم شدند. سالار طاهرافشار پیش‌تر نیز بازداشت شده بود و سپس بار دیگر، ۱۷ بهمن سال جاری در ارومیه بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد.

منابع حقوق‌بشری در ایران می‌گویند فریبا اسدی، فعال سیاسی و از مشارکت‌کنندگان در خیزش سراسری سال گذشته، با گذشت پنج ماه از بازداشت دوم، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کچویی کرج محبوس است. این شهروند معترض که اینک با اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» مواجه شده، اواخر بهمن‌ سال گذشته و در جریان عفو حکومتی سراسری آزاد شده بود، اما ماموران امنیتی با پرونده‌سازی تکراری، دوباره او را بازداشت کردند. اعضای خانواده فریبا اسدی می‌گویند او به بیماری‌های زمینه‌ای دچار است و در زندان کچویی از دسترسی به پزشک محروم مانده است.

همچنین، شنبه، ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه)، جلسه رسیدگی به اتهامات مهرداد بختیاری، عموی پویا بختیاری، از جانباختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج برگزار شد. اتهامات این شهروند معترض و دادخواه، «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» اعلام شده است. مهرداد بختیاری ۲۰ تیر ۱۴۰۱ و پس از انتشار ویدیویی در خصوص نحوه بازداشت ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده و پس از حدود دو ماه، با قید وثیقه آزاد شده بود.

به گزارش هه‌نگاو، با گذشت ۲۳ روز از زمان بازداشت دلیر زاهدی‌‌پور، شهروند اهل مریوان، خانواده و نزدیکانش اطلاعی درباره شرایط و کیفیت سلامتی‌اش‌ ندارند. این شهروند معترض و ۴۵ ساله از زمان بازداشت تاکنون از تماس و ملاقات با خانواده یا دسترسی به وکیل محروم مانده و اتهامات مطرح‌شده علیه او نیز مشخص نیست.

محمد یوسفی، حمزه برزگر و محمد محمودی، سه نوجوان اهل جوانرود در استان کرمانشاه نیز که چندی پیش به دلیل ابراز شادی از باخت تیم فوتبال ایران به قطر در جام ملت‌های آسیا بازداشت شده بودند، همچنان در وضعیتی بلاتکلیف و در مکانی نامعلوم تحت بازجویی قرار دارند. به گزارش کولبرنیوز، این سه نوجوان صرفا به دلیل ابراز شادمانی علنی از باخت تیمی که آن را «تیم جمهوری اسلامی» می‌نامند، زندانی شده‌اند.

در روزهای گذشته خبر بازداشت محمدتقی اکبرنژاد، استاد حوزه علمیه قم و منتقد رهبر نظام جمهوری اسلامی، نیز منتشر شد. بنا به تصاویر و گزارش‌هایی که نزدیکان محمدتقی اکبرنژاد در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، او پس از بازگشت به ایران به دست نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در شهر قم دستگیر و به زندان این شهر منتقل شده است.