ادامه بازداشت و سرکوب هنرمندان، روزنامه‌نگاران، و دانشجویان ایران

انجمن قلم آمریکا خواستار آزادی فوری وفادار، خواننده ایرانی رپ اعتراضی شد

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه سوره در اعتراضات ۱۴۰۱-مهدی افشارنیک و وفا احمدپور، روزنامه‌نگار و خواننده زندانی-رسانه‌های اجتماهی

بازداشت چند روزنامه‌نگار و هنرمند و اخراج و منع از تحصیل شماری از دانشجویان و استادان دانشگاه در روزهای اخیر نشان می‌دهد که سیاست سرکوب و خفقان جمهوری اسلامی برای مهار کردن اعتراض‌ها و بستن دهان منتقدان حتی در آستانه چهل‌ و پنجمین سالگرد پیروزی «انقلاب اسلامی» ایران و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان نیز ادامه دارد و متوقف‌ نشده است.

در تازه‌ترین مورد از این نوع سرکوب‌ها، پس از حمله روز دوشنبه ماموران امنیتی به ساختمان خبرگزاری فردای اقتصاد در تهران و بازداشت ۱۲ ساعته روزنامه‌نگاران شاغل در این مجموعه خبری، همسر مهدی افشارنیک، خبرنگار حوزه‌های اقتصادی و نفت، نیز از بازداشت این روزنامه‌نگار خبر داد.

همسر مهدی افشارنیک گفت: «چهارشنبه هفته گذشته و یک روز پس از بازداشت با خانه تماس گرفت و اعلام کرد که در اوین به‌ سر می‌برد، اما از هفته پیش تا کنون دیگر تماسی نگرفته است.»

هنوز از اتهام‌های این روزنامه‌نگار و دلیل بازداشت او خبری منتشر نشده است.

از سوی دیگر، انجمن قلم آمریکا بازداشت وفا احمدپور، خواننده ایرانی رپ اعتراضی با نام هنری «وفادار»، را قاطعانه محکوم کرد و خواستار آزادی فوری او شد. جولی تربولت، مدیر پروژه «هنرمندان در خطر» در انجمن قلم آمریکا، بازداشت این هنرمند را «نمونه دیگری از آزار و اذیت ناعادلانه خوانندگان و هنرمندانی همچون توماج صالحی و سامان یاسین» دانست و این شهروندان بازداشت‌شده را هنرمندانی نامید که «شهامت سخن گفتن علیه سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی را داشتند.»
مدیر پروژه «هنرمندان در خطر» همچنین جمهوری اسلامی را حکومتی خواند که «از الهام‌ گرفتن مردم از هنرمندان برای دنبال کردن رویاهایشان هراس دارد و درصدد ساکت کردن صداهای مستقل است.»

وفا احمدپور، که چند رو قبل از بازداشت ترانه‌ای در انتقاد از انقلاب ۵۷ یا به گفته او «انقلاب پابرهنه‌ها» خوانده بود، روز یکشنبه ۱۵ بهمن در خانه‌اش بازداشت شد. او پیش از بازداشت در ویدئوهایی خبر داده بود که ماموران سرکوبگر در غیاب او وارد خانه‌اش شده و خانواده‌اش را نیز تهدید به بازداشت کرده بودند.

در همین حال و در ادامه فشارها و سرکوب‌ها علیه دانشجویان و استادان منتقد، انجمن شوراهای صنفی دانشجویان ایران خبر داده است که دست‌کم پنج دانشجوی دانشگاه سوره در تهران از تحصیل در ترم آینده معلق شده‌اند. بر اساس این گزارش، این تعلیق‌های ناگهانی بدون برگزاری جلسه کمیته انضباطی و طی شدن رویه قانونی صورت گرفته و دست‌آخر فقط معاونت فرهنگی دانشگاه با دانشجویان تماس گرفته است که بروند و حکم تعلیق را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت علوم دولت ابراهیم رئیسی در مرداد امسال در دفترچه کنکور سال ۱۴۰۲ متقاضیان تحصیل در دانشگاه سوره را ملزم کرده بود که علاوه بر قبولی در کنکور، می‌بایست اعتقاد به دین اسلام، التزام عملی به احکام فقهی، و اعتقاد و التزام عملی به ولی فقیه را در مصاحبه‌ اثبات کنند. این مصاحبه جدا از آزمون‌های عملی و علمی مربوط به رشته‌های هنر است.

امروز پنجاه نفر از دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های علوم اجتماعی در دانشگاه «شهید بهشتی» تهران در نامه‌ای مشترک به اخراج احمد شکرچی، استاد جامعه‌شناسی این دانشگاه، اعتراض کردند و نوشتند: «امروز برای بار دیگر متوجه شدیم که حذف و سرکوب دانشجویان و اساتید و تهی‌ کردن دانشگاه، که محل تلاقی آدم‌هایی است که با دغدغه‌مندی در ‌این فضا فعالیت می‌کنند، جریانی است که همچنان به قوت خود باقی است.»

خبرنامه دانشگاه امیرکبیر نیز در گزارشی اعلام کرده است که از زمان آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در شهریور ۱۴۰۱ تا کنون شمار استادان منتقدی که به‌جرم حمایت از دانشجویان معترض از دانشگاه تهران اخراج شده‌اند به بیش از ۲۵ استاد رسیده است. اغلب اخراجی‌ها دانش‌آموخته‌ و کنشگر علوم انسانی‌اند.

محسن خلیلی، استاد دانشگاه فردوسی تهران، نیز در نهم بهمن امسال از اخراجش پس از ۱۸ سال تدریس در دانشگاه خبر داد. همچنین، آبتین گلکار، استاد دانشگاه و مترجم سرشناس ادبیات روسی و از منتقدان وضع موجود در دانشگاه‌ها، در دی‌ امسال از استادی دانشگاه تربیت مدرس استعفا کرد.

روزنامه اعتماد در گزارشی در شهریور امسال با عنوان «دولت قصد آتش‌بس ندارد» اسامی ۵۲ تن از استادان منتقد و اخراج‌شده از دانشگاه‌های ایران را منتشر کرد و نوشت که موج گسترده اخراج استادان دانشگاه قبل از آغاز خیزش سراسری ۱۴۰۱ و از ابتدای استقرار دولت ابراهیم رئیسی آغاز شد.