کشته شدن ۴۵ شبه‌نظامی کرد در حمله‌های ترکیه به شمال عراق و سوریه

سازمان اطلاعات ملی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی عملیات‌های ارتش این کشور در مجموع ۴۵ «تروریست» خنثی شدند

ترکیه روز شنبه اعلام کرد که نیروهایش ۴۵ شبه‌نظامی کرد را در شمال سوریه و عراق پس از درگیری روز جمعه با اعضای حزب «پ‌ک‌ک» که در آن ۹ سرباز ترکیه‌‎ای نیز کشته شدند، «خنثی» کردند.

پس از آنکه یک جلسه امنیتی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، برگزار شد، «میت»، سازمان اطلاعات ملی ترکیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی عملیات‌های ارتش این کشور «در مجموع، ۴۵ تروریست خنثی شدند که ۳۶ نفر از تروریست‌ها در شمال عراق و ۹ نفر دیگر از آن‌ها در شمال سوریه بودند».

آنکارا معمولا زمانی که از اصطلاح «خنثی شدن» استفاده می‌کند، منظورش کشتن بوده است و در نتیجه این افراد که از طرف ترکیه «تروریست» خوانده می‌شوند، در جریان حمله ارتش این کشور کشته‌ شده‌اند.

به گزارش رویترز، در این بیانیه که به زبان ترکی منتشر شده، آمده است: «ترکیه هرگز به هیچ بهانه و دلیلی اجازه ایجاد «سرزمین ترور» در مرزهای جنوبی خود را نخواهد داد.»

خبرگزاری آنادولو ترکیه نیز در خبری اعلام کرد در این عملیات که در حدود ۱۶۰ کیلومتری مرز عراق انجام شد، فایق آیدین، مسئول جذب اعضای گروه تروریستی «پ‌ک‌ک»، در اروپا کشته شد. این خبرگزاری با انتشار این خبر نوشت: «طبق اعلام منابع امنیتی این تروریست که تحت تعقیب میت قرار داشت، در اروپا در حال انجام فعالیت‌های تروریستی بوده است. این تروریست پس از ورود به عراق، مردم محلی سلیمانیه را برای حمایت و مشارکت در گروه تروریستی تحت فشار قرار داده است. بنابراین، سازمان اطلاعات ترکیه تصمیم به انجام عملیات علیه این تروریست که نقش حیاتی در «پ‌ک‌ک» دارد، گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل روز شنبه، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که ارتش این کشور حمله‌های هوایی را در مناطق هاکورک، متینا، گرا و قندیل در شمال عراق انجام داده و ۲۹ هدف مربوط به حزب پ‌ک‌ک شامل غارها، پناهگاه‌ها و تاسیسات نفتی آن‌ها را منهدم کرده است. نیروهای ترکیه به‌عنوان بخشی از تهاجم این کشور علیه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک، عملیات فرامرزی به نام «قفل پنجه» را در عراق انجام می‌دهند.

عملیات «قفل پنجه» مناطق آواشین، باسیان و زاپ در نزدیکی خط مرزی ترکیه را هدف حمله قرار داد. در چهارچوب این عملیات جنگنده‌های نیروی هوایی ترک پایگاه‌های گروه پ‌ک‌ک را بمباران کرده و تعداد زیادی از کماندو‌های آن در منطقه مستقر شدند.

ترکیه همچنین حمله‌های نظامی خود را در سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد «ی‌پ‌ج» نیز آغاز کرده است و آن‌ها را شاخه‌ای از «پ‌ک‌ک» می‌داند. پ‌ک‌ک که از طرف ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است، در سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه سلاح به دست گرفت.

سازمان اطلاعات ترکیه «میت»، همچنین روز جمعه نیز اعلام کرده بود که سرهات بال با اسم رمز «فرات»، یکی از مسئولان خودخوانده «گروه تروریستی» پ‌ک‌ک/ک‌ج‌ک هنگام آمادگی برای فرار به اروپا طی عملیاتی به دست نیروهای سازمان اطلاعات ترکیه «میت» در یک کشور خاورمیانه دستگیر و به ترکیه منتقل شد. سازمان اطلاعات ترکیه در این اطلاعیه هیچ اشاره‌ای به اینکه این فرد در چه کشوری بازداشت شده، نکرده است.

بیشتر از جهان