وال‌استریت ژورنال: ایران با تسریع برنامه هسته‌ای به آمریکا فشار می‌آورد

«تصمیم ایران برای سه‌ برابر کردن میزان تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی نشان‌دهنده شکست تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن برای کاهش تنش با تهران است»

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۲۶ دسامبر در مطلبی به قلم لارنس نورمن، به موضوع افزایش سرعت و سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران پرداخت و هم‌زمانی این اتفاق با حمله شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی به اسرائیل و آمریکا را عامل تعمیق شکاف میان تهران و غرب ارزیابی کرد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارسال بیانیه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران پس از چندین ماه کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم، اکنون این روند را معکوس کرده و آن را به خلوص تا ۶۰ درصدی، نزدیک به درجه تسلیحاتی، رسانده است.

لارنس نورمن در واکنش به این موضوع نوشت: «تصمیم ایران برای سه برابر کردن میزان تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی، نشان‌دهنده شکست تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن برای کاهش تنش با تهران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحلیلگر وال‌استریت ژورنال تاکید کرد: «ایران تنها کشور جهان است که به عنوان یک قدرت هسته‌ای اعلام‌ نشده اما در حال حاضر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده تولید می‌کند؛ اورانیومی که به گفته‌های مقام‌های آمریکایی ظرف کمتر از دو هفته می‌تواند در یک سلاح هسته‌ای استفاده شود. این در شرایطی است که غرب بارها هشدار داده‌ است اقدام ایران در غنی‌سازی اورانیوم با درجه خلوص بالا می‌تواند جرقه بحرانی را بزند که به تشدید فشار اقتصادی و دیپلماتیک بر تهران منجر شود. از سوی دیگر نیز اسرائیل هشدار داده است که اگر تهران تولید اورانیوم ۹۰ درصد غنی‌شده را آغاز کند، ممکن است علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد.»

او در ادامه، با اشاره به گفت‌وگوهای غیرمستقیم مقام‌های ارشد آمریکا و ایران در عمان نوشت که در جریان مذاکرات تهران و واشنگتن، این امیدواری ایجاد شد که آمریکا بتواند تنش‌ها را کاهش دهد و از بحران پیش از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر ۲۰۲۴ جلوگیری کند. برای نتیجه‌بخش بودن دیپلماسی آمریکا با تهران، مراحل مختلفی ترسیم شده بود؛ از جمله مبادله زندانیان در ماه سپتامبر، توقف حمله شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به نیروهای ایالات متحده در منطقه و همچنین محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به‌ویژه کاهش شدید یا توقف تولید اورانیوم با درصد بالا غنی‌شده.

با توجه به این مذاکرات، جمهوری اسلامی در ماه ژوئن سرعت تولید اورانیوم با خلوص بالا را کاهش داد. در ازای آن، ایالات متحده آماده بود تا دسترسی ایران را به میلیاردها دلاری که تحت تحریم‌های آمریکا بلوکه شده بود، فراهم کند. واشنگتن همچنین پیام‌هایی ارسال کرد که اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران را تشدید نخواهد کرد و برای از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای تهران آماده است.

این مذاکرات غیرمستقیم قرار بود از اواسط اکتبر در عمان پی گرفته شود، اما ایالات متحده پس از حمایت تهران از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر آن را لغو کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: «در شرایط کنونی، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت ایالات متحده از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌شدت نگران است، زیرا ایران برای غنی‌سازی تا ۶۰ درصد هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. او تاکید کرد که تشدید تنش هسته‌ای با ایران در زمانی که جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایتش به فعالیت‌های خطرناک و بی‌ثبات‌کننده در منطقه ادامه می‌دهند، نگران‌کننده‌تر از گذشته است و تهران باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

در پایان مطلب وال‌استریت ژورنال تاکید شد: «تسریع برنامه هسته‌ای ایران هم‌زمان با تشدید بی‌ثباتی در سراسر منطقه به دلیل جنگ حماس و اسرائیل، یک بحران بالقوه دیگر بین تهران و واشنگتن ایجاد می‌کند. ضمن آنکه حملات نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه علیه نیروهای آمریکایی تقریبا هر روز ادامه دارد و افزون بر آن، جمهوری اسلامی کمک به روسیه در جنگ با اوکراین را نیز همچنان ادامه می‌دهد.

با توجه به تمام این موارد، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که گستردگی تحرکات مرتبط با ایران در منطقه و فراتر از آن، به درگرفتن بحث‌های شدیدتر در دولت بایدن در مورد چگونگی مواجهه با تهران در ماه‌های آینده، در صورت پایان یافتن درگیری غزه، منجر شده است. به طوری که اگرچه بخش‌هایی از دولت بایدن همچنان طرفدار یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک برای کاهش دامنه تنش‌ها با تهران‌اند، صداهایی که معتقدند حملات شبه‌نظامیان تهران به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و باید با آن جدی‌تر از گذشته مقابله شود، بلندتر از گذشته شنیده می‌شوند.»