افشاگری مدیرعامل ملوان: چرا با دروغ و به بهانه نبود امکانات مانع ورود زنان به ورزشگاه می‌شوید؟

نهادهای امنیتی برای رضایت خاطر علی خامنه‌ای و مراجع تقلید تلاش می‌کنند که مانع حضور آزادنه و حداکثری زنان در ورزشگاه‌های فوتبال شوند

زنان پرشور و هوادار باشگاه ملوان در ورزشگاه سیروس قایقران- وب‌سایت ملوان

آرش فهمیده، مدیرعامل باشگاه ملوان بندرانزلی، پس از بازی روز جمعه این تیم برابر استقلال خوزستان، با انتقاد از مسئولان حکومتی و امنیتی در این شهر به‌دلیل جلوگیری از حضور آزادنه زنان در ورزشگاه خانگی ملوان، گفت: «این وضعیت باید یک‌جایی حل شود، وگرنه هر بازی ما این مشکل را داریم. امروز باز هم ۳۰۰ هوادار زن پشت در ماندند.»

این شهروند اهل بندرانزلی که بدون دریافت کمک‌های دولتی در دو سال اخیر هزینه‌های مالی زیادی را برای بهبود شرایط فنی و ساختاری باشگاه پرطرفدار ملوان متحمل شده است، توضیح داد: «مجوز حضور زنان، بازی به بازی برای ما صادر می‌شود و این‌طور نیست که ما از اول لیگ این مجوز را برای آخرین بازی داشته باشیم. شورای تامین برای هر بازی مجوز جداگانه می‌دهد. من اگر نسبت به آنچه در مجوز آمده تعداد بیشتری بلیت به زنان بفروشم، ممکن است برای بازی بعدی مجوز ندهند. هر بازی هواداران ما ناراضی‌اند و زنان بیرون هستند. دوست دارید ما بگوییم امکانات نداریم پس زنان نیایند؟ ما این کار را نخواهیم کرد.»

یحیی گل‌محمدی، سرمربی باشگاه پرسپولیس، و بازیکنان این تیم نیز در هفته‌های اخیر بارها به اختصاص تنها ۵۰۰ صندلی و تعیین دورترین جایگاه در طبقه دوم ورزشگاه آزادی به زنان هوادار پرسپولیس، انتقاد کرده بودند.

همچنین مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، روز نهم تیرماه، تایید کرده بود که حضور زنان هوادار فوتبال در ورزشگاه‌ها، مستلزم دریافت مجوز از دو نهاد امنیتی اصلی در ساختار جمهوری اسلامی است. این درحالی است که بر مبنای اساسنامه فیفا، دخالت نهادهای سیاسی، نظامی، یا امنیتی در فوتبال ممنوع است و فدراسیون‌هایی که استقلال خود را از دست داده‌اند، یا باید جریمه‌های سنگین بدهند یا فدراسیون جهانی فوتبال آن‌ها را تعلیق می‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مراجع تقلید ساکن قم و همچنین امامان جمعه شهرهای مختلف ایران، همچنان مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال‌اند، اما تهدید آخر فیفا درباره محرومیت کامل فوتبال ایران، کار را برای افراطی‌ها دشوار کرد تا در فصل جاری فوتبال ایران مجوز حضور حداقلی زنان در ورزشگاه‌ها صادر شود. اگرچه به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی و نظامی در ساختار جمهوری اسلامی همچنان تلاش می‌کنند تا برای جلب رضایت رهبر نظام و مراجع تقلید، مانع ورود آزادانه زنان به ورزشگاه‌ها و اعطای سهمیه‌ای برابر با مردان به تماشاگران زن شوند.

آرش فهمیده، مدیرعامل باشگاه ملوان بندرانزلی، همچنین گفت: «من در بازی نساجی هم از زنان عذرخواهی کردم و گفتم شاید مسئولان کاری کنند. امروز زنان از ساعت ۱۰ صبح به ورزشگاه آمده بودند. من در بازی با پرسپولیس شرایط را برای آقای سهیل مهدی (رئیس سازمان لیگ) شرح دادم و گفتم که باید امکانات را درست کنید. کمک‌مربی من پشت گیت است و مادر بازیکن من هم پشت گیت است. هر بازی که می‌آییم، این مشکلات را داریم و هر بازی هم مشکلات بیشتر می‌شود. همه‌جای دنیا در سه ماه استادیوم می‌سازند، اما اینجا فقط یک سکو وجود دارد. در بازی قبلی ۱۵۰ نفر از بانوانی که بلیت خریده بودند نتوانستند وارد ورزشگاه شوند. ما با آن‌ها تماس گرفتیم و یک هدیه ناقابل فرستادیم، اما نمی‌شود هر بازی همین مشکلات را داشته باشیم.»

ملوان بندرانزلی شاید تنها باشگاه فوتبال در ایران باشد که طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای حضور زنان در ورزشگاه خانگی‌اش انجام داده است، زیرا مدیریت آن طی این سال‌ها از نیروی دریایی ارتش به بخش خصوصی واگذار شده است و افرادی همچون مازیار زارع و پژمان نوری به‌عنوان پیشکسوتان تیم ملوان و حالا آرش فهمیده، در مقام مدیران اخیر باشگاه، سعی کرده‌اند تعداد هواداران ملوان در سراسر ایران را برای منافع اجتماعی و اقتصادی این تیم، بالاتر ببرند و در فوتبال سراسر حکومتی ایران، متحمل زیان‌های بیشتر نشوند.

اما این تلاش‌ها همچنان با موانع سخت حکومتی و مخالفت افرادی مواجه می‌شود که جایگاه خود در رده‌های سیاسی را بر اساس رای مردم ایران به‌دست نیاورده‌اند و وابسته به جریان‌های افراطی دینی‌اند، ازجمله احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه تندروی مشهد که پیش از این به‌طور صریح اعلام کرده بود: «اینکه یک عده دختر و پسر جمع شوند و یک عده دختر و زن هیجان پیدا کنند، کف بزنند و سوت بکشند و به هوا بپرند، این می‌شود ابتذال و ابتذال مظهر گناه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد علم‌الهدی، مهرماه امسال، نیز با مخالفت صریح خود با میزبانی ورزشگاه تازه‌ساز امام‌ رضای مشهد از بازی‌های خانگی تیم استقلال به‌دلیل خرابی چمن ورزشگاه آزادی، نشان داده بود که همچنان نمی‌خواهد با ورود حداقلی و ۵۰۰ نفره زنان هوادار فوتبال به ورزشگاهی در مشهد موافقت کند. همچنین دهم فروردین سال گذشته، ماموران پلیس به دستور علم‌الهدی، به زنانی که قصد داشتند مسابقه تیم ملی فوتبال ایران و لبنان را در ورزشگاه امام‌رضا تماشا کنند، با اسپری فلفل حمله کرده بودند.

این درحالی است که حتی صحبت درباره ورود آزادانه زنان به ورزشگاه‌های فوتبال نیز همچنان در صداوسیمای حکومتی جمهوری اسلامی ممنوع است و روز ۱۹ مردادماه و در جریان مسابقه دو تیم سپاهان و تراکتورسازی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان، اسماعیل حسینی، گزارشگر صداوسیمای استان اصفهان، به‌دلیل اینکه در ابتدای مسابقه گفت: «جای خالی بانوان در ورزشگاه به‌شدت حس می‌شود»، در نیمه دوم با گزارشگری دیگر تعویض شد و او را از گزارشگری مسابقه کنار گذاشتند.

محمد سعیدی، امام جمعه قم، شهریورماه سال گذشته، مخالفت خود را با ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعلام کرده و خطاب به دولت ابراهیم رئیسی هشدار داده بود: «امر خدا مقدم بر نهادهای بین‌المللی است و عبور از خط قرمزها برای متدین‌ها قابل‌تحمل نیست و نباید گذاشت که ناهنجاری‌های اخلاقی عده‌ای در ورزشگاه‌ها به نام دولت مردمی ثبت شود.»

در شرایطی که محمد سعیدی گلپایگانی، دیگر امام جمعه قم، نیز تایید کرده است که «مراجع تقلید مخالف حضور زنان در ورزشگاه هستند و نباید این طرح مجددا مطرح شود»، می‌توان ناصر مکارم شیرازی را به‌عنوان یکی از فعال‌ترین مراجع تقلید در پرونده مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها نام برد. او مرداد ۱۳۹۸ گفته بود: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست. اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود. در بعضی انواع ورزش مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند و زنان موقعی که این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها ضرورتی ندارد.»

البته که نقش پررنگ و تاثیرگذار علی خامنه‌ای را نیز نمی‌توان در ادامه ممنوعیت ورود زنان به بیشتر ورزشگاه‌های فوتبال ایران نادیده گرفت. او در سال ۱۳۸۵ و دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، هنگامی که رئیس‌جمهوری وقت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها سخن گفت، طی دست‌نوشته‌ای خطاب به احمدی‌نژاد اعلام کرد که او موظف است به نظر مراجع تقلیدی که مخالف این اتفاق‌اند احترام بگذارد.

بیشتر از فوتبال