اتحادیه اروپا از تحریم‌ رهبران کودتای نیجر خبر داد

کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند دارایی‌ نهادهای مرتبط با کودتای نیجر را مسدود، و کودتاچیان را از سفر به اتحادیه اروپا منع کنند

تظاهرات حامیان کودتاگران در نیجر - AFP

کشورهای اتحادیه اروپا دوشنبه، ۲۳ اکتبر (یکم آبان)، چارچوبی برای اعمال تحریم‌ها علیه اعضای حکومت نظامی که ژوئیه گذشته قدرت را در نیجر به دست گرفتند، تصویب کردند.

به گزارش رویترز، شورای اتحادیه اروپا با اعلام این خبر گفت: «چارچوب جدید به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد که افراد و نهادهای مسئول اقداماتی را که صلح، ثبات و امنیت نیجر را تهدید، و نظم مبتنی بر قانون اساسی را تضعیف می‌کنند، یا نقض جدی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه مرتکب می‌شوند، تحریم کند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در این زمینه گفت: «اتحادیه اروپا از همان ابتدا کودتای نیجر را به شدیدترین وجه محکوم کرده است. با تصمیم امروز، ما بار دیگر پیام روشنی ارسال می‌کنیم مبنی بر اینکه کودتای نظامی، هزینه‌های زیادی در پی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این اقدامات محدودکننده، اتحادیه اروپا می‌تواند دارایی‌های افراد و نهادهای هدف را مسدود، و سفر آنان را به اروپا منع کند.

نیجر تا اوایل قرن بیستم میلادی مستعمره فرانسه بود و پس از آن نیز تا ۱۹۵۴ میلادی، به یکی از استان‌های این کشور بدل شده ‌بود. از میانه‌های قرن بیستم بود که همراه با دیگر مستعمره‌های فرانسه، از جمله الجزایر، نیجر نیز موفق به کسب استقلال شد. 

کودتای نظامی در نیجر پس از آن رخ داد که شماری از فرماندهان ارتش با حضور در تلویزیون ملی این کشور، ضمن اعلام برکناری و بازداشت محمد بازوم، قانون اساسی نیجر را ملغی اعلام کردند. ژنرال عبدالرحمان تیانی، رئیس‌ «شورای ملی حفاظت از میهن»، با انتقاد از دولت بازوم در همکاری نکردن با دولت‌های بورکینافاسو و مالی برای مقابله با گروه‌های شورشی منطقه‌، ضعف امنیتی کشور را دلیل کودتا دانست.

همسایگان و متحدان بین‌المللی نیجر، این کودتای نظامی را به‌شدت محکوم کرده‌اند و با خودداری از به‌رسمیت شناختن رهبران جدید، خواستار بازگرداندن بازوم به قدرت شده‌اند. اتحادیه اروپا و فرانسه حمایت مالی خود را از نیجر قطع کرده‌اند و ایالات متحده آمریکا نیز تهدید کرده است که همین رویه را در پیش خواهد گرفت.

برخی از رسانه‌های فرانسوی در مقاله‌هایی تحلیلی، دولت ولادیمیر پوتین را به حمایت از کودتاچیان نیجر متهم کرده‌اند. این رسانه‌ها می‌گویند که کودتا و هرج‌ومرج در نیجر که دارای معادن بزرگ اورانیوم است، می‌تواند دولت فرانسه را به پذیرش خواسته‌های روسیه درباره اوکراین وادارد. تولید الکتریسیته در فرانسه، از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای انجام می‌گیرد و در نتیجه، نیاز مبرمی به اورانیوم نیجر دارد.

بیشتر از جهان