اداره اطلاعات آمل به مادر غزاله چلابی: سر مزار دخترت بروی بازداشت می‌شوی

فاطمه مجتبایی ماه گذشته با انتشار ویدیویی در اینستاگرام از تخریب نرده‌های فلزی اطراف مزار دخترش و احداث دیوار بتنی، خبر داد

فاطمه مجتبایی بر مزار فرزندش، غزاله چلابی‌ــ ایندیپندنت فارسی

یک منبع مطلع در شهر آمل در استان مازندران ایران، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور به ایندیپندنت فارسی خبر داد که هم‌زمان با اولین سالگرد قتل حکومتی غزاله چلابی، دختر جوان ۳۳ ساله و معترض اهل آمل، ماموران اداره اطلاعات این شهر در تماسی تلفنی با فاطمه مجتبایی، مادر غزاله چلابی، او را تهدید کرده‌اند در صورت حضور بر مزار دخترش و برگزاری مراسم سالگرد در عصر پنجشنبه، این مادر دادخواه را نیز «مانند مادر عرفان» بازداشت خواهند کرد.

ماموران اداره اطلاعات استان مازندران پیش از این در تاریخ ۱۲ شهریور، فرزانه برزه‌کار، مادر دادخواه عرفان رضایی را که او نیز در اعتراض‌های ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در آمل کشته شده بود، همراه با ضرب‌وشتم بازداشت کردند؛ بازداشتی که پس از گذشت ۱۸ روز همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، اقوام و اطرافیان خانواده میلاد زارع، جوان ۲۶ ساله کشته‌شده در اعتراض‌های روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در بابل، نیز طی گفت‌وگویی با ایندیپندنت فارسی اطلاع دادند که ماموران اداره اطلاعات بابل در چند روز اخیر با احضار و بازداشت‌های چندساعته چند عضو این خانواده، آن‌ها را تهدید کرده‌اند در صورت برگزاری مراسم سالگرد و حضور بر مزار میلاد در روز چهارشنبه، با پرونده‌سازی امنیتی و بازداشت طولانی‌مدت مواجه خواهند شد و به همین دلیل، خانواده زارع اولین مراسم سالگرد میلاد را برگزار نکرده‌ند.

فاطمه مجتبایی و فرزانه‌ برزه‌کار که پیش از این در مصاحبه‌هایی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی از «عزم راسخشان برای پیگیری و دادخواهی خون فرزندانشان» سخن گفته و به‌طور واضح علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را مقصر اصلی قتل غزاله و عرفان معرفی کرده بودند، اکنون در شرایطی مانند خانواده میلاد زارع از برگزاری مراسم اولین سالگرد قتل حکومتی فرزندشان منع شده‌اند که پیش از این ده‌ها نفر از اعضای خانواده کشته‌شدگان خیزش ملی با بازداشت، تهدید امنیتی و ضرب‌وشتم به منظور انصراف از پیگیری دادخواهی مواجه شده‌اند.

به نظر می‌رسد نظام جمهوری اسلامی همچنان از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران برای گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان خیزش زن، زندگی، آزادی و برگزاری مراسم سالگرد آنان هراس دارد و دستگاه‌های امنیتی و قضایی با بازداشت‌هایی خلاف قانون اساسی و بدون مدرک مانند بازداشت پدر محمدمهدی کرمی در تهران یا اعضای خانواده حنانه کیا در نوشهر تلاش می‌کنند به منظور بقای نظام اسلامی با سوءاستفاده از قدرت نظامی، دامنه سرکوب معترضان را گسترده‌تر کنند.

منبع مطلع ایندیپندنت فارسی در شهر آمل می‌گوید: «در روزهای اخیر، بارها در تماس با مادر و دیگر اعضای خانواده پدری و مادری غزاله، آن‌ها را تهدید به بازداشت کرده بودند، اما لحن صحبت ماموران در تماس صبح امروز با تماس‌های قبلی فرق داشت و با عصبانیت تهدید کردند همان‌گونه که مادر عرفان را بازداشت کرده‌اند، این مادر دادخواه را هم دستگیر می‌کنند. به همین دلیل تا جایی که می‌دانیم، خانم مجتبایی صبح امروز ساعتی بر مزار دخترش حاضر شد و اکنون به خانه بازگشته است تا دیگر اعضای خانواده به‌ دلیل دادخواهی او بازداشت نشوند. البته که این مادر همچنان بر مواضع قبلی‌اش استوار است و هراسی از ضرب‌وشتم یا بازداشت ندارد و می‌گوید تا آخرین نفس دادخواه خون فرزندش باقی می‌ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، گروهی از شهروندان معترض به جمهوری اسلامی در شهر آمل با انتشار فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرده‌اند که از ساعت ۵ عصر ۳۰ شهریور بر مزار جوانان کشته‌شده در خیزش سراسری حاضر خواهند شد و تلاش می‌کنند علیه نظام جمهوری اسلامی شعار دهند.

فاطمه مجتبایی ماه گذشته با انتشار ویدیویی در اینستاگرام از تخریب نرده‌های فلزی اطراف مزار دخترش و احداث دیوار بتنی، خبر داد و نوشت: «هر کاری کنند، دیوار سیمانی هم بکشند، باز ذره‌ای از شجاعت و بی‌گناهی دخترم کم نمی‌شود. غزاله در قلب و عمق جان مردم شهرم، وطنم و تمام دنیا جا گرفته و کسی نمی‌تواند او را از ذهن مردم پاک کند. زنده‌باد آزادی.»

فرزانه برزه‌کار، مادر عرفان رضایی نیز در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفته بود که از فشارهای امنیتی و تهدیدهای سرکوبگران هراسی ندارد و «تا زمانی که زنده است، دادخواهی خون فرزندش را فریاد خواهد زد».

برزه‌کار در این گفت‌وگو افشا کرد که قاتل فرزند او و غزاله چلابی در آمل، «ک.ن» نام دارد که از نیروهای سازمانی و سرکوبگر جمهوری اسلامی در مازندران به شمار می‌رود و در حال حاضر متواری است.

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان شامل گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر، روز ۲۹ شهریور اعلام کرد که در روز ۲۵ شهریور، سالروز کشته شدن مهسا امینی، تنها در پایتخت ایران ۶۰۰ زن معترض دستگیر شده‌اند که از این تعداد در حال حاضر همچنان ۱۳۰ نفر در بند قرنطینه زندان زنان قرچک در انتظار تعیین تکلیف‌ و مشخص‌شدن وضعیتشان‌اند.