چرا کشورهای آفریقایی تمایل بسیاری برای پیوستن به بریکس دارند؟

بسیاری از کشورهای آفریقایی که اقتصادشان در سایه نظم جهانی کنونی آسیب دیده است، بریکس را ناجی خود از بحران اقتصادی می‌دانند

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، با شماری از رهبران کشورهای آفریقایی در ژوهانسبورگ‌ــ عکس از  AFP

در پانزدهمین نشست سران قدرت‌های نوظهور اقتصادی بریکس که از ۲۲ تا ۲۴ اوت در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد، رهبران پنج کشور بنیان‌گذار این گروه (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) با پیوستن اعضای جدید به این سازمان موافقت کردند. به‌محض اعلام این تصمیم، کشورهای بسیاری خواستار پیوستن به این گروه شدند، اما در این میان کشورهای آفریقایی برای کسب عضویت این گروه علاقه و اشتیاق بیشتری نشان دادند.

روزنامه العرب چاپ لندن در این باره نوشت: «حضور گسترده آفریقایی‌ها در اجلاس بریکس اصرار این قاره بر مشارکت در نظم جهانی چندقطبی جدید را نشان می‌دهد؛ به‌ویژه پس از آنکه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اقتصاد کشورهای آفریقایی را فرسوده کرد و بدهی‌های آن‌ها را به‌شدت افزایش داد.»

العرب افزود: «بسیاری از رهبران آفریقا بر این باورند که تسلط دلار بر سیستم مالی جهانی به تضعیف رشد اقتصادی کشورهایشان منجر می‌شود. افزون بر اینکه افزایش نرخ بهره در آمریکا و حمله روسیه به اوکراین دلار را در برابر کاهش روزافزون ارزهای برتر آفریقایی تقویت کرد و هزینه واردات کالاهای قیمت‌گذاری‌شده بر اساس دلار را افزایش داد. رهبران آفریقایی معتقدند که نرخ بهره بالا به تضعیف اقتصاد این قاره منجر شده است؛ زیرا هم‌اکنون حدود ۲۰ کشور آفریقایی با بدهی بیش از حد مواجه‌اند یا به‌زودی دستخوش این بحران می‌شوند.»

این در حالی است که به نوشته روزنامه العرب، یکی از عمده‌ترین مسائل موردبحث در نشست سران کشورهای بریکس، دلارزدایی و جست‌وجوی راه‌های افزایش استفاده از ارزهای محلی در تجارت بود؛ اگرچه کارشناسان کارآمدی طرح ایجاد ارز مشترک برای کشورهای عضو گروه بریکس را با دشواری و موانع بسیاری مواجه می‌بینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنج کشور موسس بریکس در سال ۲۰۱۵ بانک توسعه نوین (بانک بریکس) را با سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلار ایجاد کردند. بر اساس گزارش العرب، گروه بریکس در تلاش است میزان وام به ارزهای محلی را تا سال ۲۰۲۶ به ۳۰ درصد افزایش دهد. این اقدامی است که بسیاری از کشورهای آفریقایی را به پیوستن به گروه بریکس مشتاق می‌کند.

به گفته سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، بانک بریکس شماری از پروژه‌های زیرساختی آفریقای جنوبی را به ارزش ۱۰۰ میلیارد راند یا حدود ۵.۳ میلیارد دلار تامین مالی کرده است.

فوریه گذشته مصر نیز به این بانک پیوست تا به کاهش کمبود دلار کمک کند. در همین راستا، علی مصلحی، وزیر تامین مصر، ماه ژوئن گذشته گفت که قاهره قصد دارد هزینه واردات از هند، چین و روسیه را به جای دلار به ارز محلی بپردازد.

روزنامه العرب به نقل از مراد کواشی، کارشناس اقتصادی نوشت: «بسیاری از کشورهای نوظهور به‌ویژه کشورهایی که پیش از این آرزوی دستیابی به رشد اقتصادی و اجتماعی را داشتند، سپس با نظم ناعادلانه جهانی مواجه شدند و به دنبال جایگزین‌های دیگری برای ایجاد مشارکت‌های اقتصادی و دستیابی به رونق اقتصادی مطلوب می‌گردند، بریکس را ناجی مهمی برای احیای اقتصادشان می‌دانند. عامل عمده‌ای دیگری که کشورهای آفریقایی را به بریکس جذب می‌کند، این است که این گروه علاوه بر تامین پروژه‌های زیربنایی در کشورهای عضو و غیرعضو، راهبردهای اقتصادی بسیاری ارائه کرده و در تلاش برای ایجاد یک ارز جایگزین به منظور رهایی از تنگنای دلار است».

در گزارش روزنامه العرب به نقل از اشرف غراب، اقتصاددان مصری، هم آمده است: «کشورهای آفریقایی سعی دارند با پیوستن به بریکس اقتصادشان را از طریق مشارکت اقتصادی با کشورهای بنیان‌گذار این گروه احیا و تقویت کنند، حجم مبادلات تجاری را افزایش دهند و از سلطه دلار بر اقتصادهای بین‌المللی به عنوان اولین ارز ذخیره رهایی یابند.»

بیشتر از جهان