نصرالله و هنیه در بیروت دیدار کردند

حزب‌الله و حماس جویای «همکاری» علیه اسرائیل

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، یکشنبه، ۹ آوریل (۲۰ فروردین)، در بیروت با اسماعیل هنیه، رهبر سازمان فلسطینی حماس، دیدار کرد. این در حالی است که تنش‌ها در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی در چند روز گذشته به شدت بالا گرفته‌اند. به گزارش رسانه‌ها، رهبران حزب‌الله و حماس که هر دو از حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی برخوردارند، در مورد همکاری‌های احتمالی گفت‌وگو کردند. 

به گزارش روزنامه «العربی الجدید» که در لندن و با حمایت مالی قطر منتشر می‌شود، نصرالله و هنیه در مورد شلیک اخیر راکت به اسرائیل و درگیری بین پلیس اسرائیل و نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی در بیت‌المقدس، گفت‌وگو کردند. این روزنامه نوشت که رهبری ارشد دو سازمان در این جلسه حضور داشتند و در مورد «آمادگی محور مقاومت» و همکاری بین بخش‌های مختلف آن در راستای تحولات اخیر اسرائیل، گفت‌وگو کردند. به گزارش «تایمز آو اسرائیل»، صالح العروری، از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس و رهبر این گروه در کرانه غربی، نیز در این جلسه حاضر بود.

در روزهای اخیر، در رویدادی کم‌سابقه، شاهد شلیک راکت به اسرائیل از خاک لبنان بودیم. پنجشنبه، ۶ آوریل (۱۷ فروردین)، ۳۴ راکت از جنوب لبنان به خاک اسرائیل شلیک شدند. سامانه پدافند هوایی «گنبد آهنین» موفق شد جلو ۲۵ راکت را بگیرد. این حمله‌ها به مجروح شدن دست‌کم سه نفر و خرابی چندین ساختمان انجامید. اسرائیل این حمله‌ها را کار حماس دانست و گفت که دولت لبنان را مسئول می‌داند. به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، این حمله‌ها ابتکار العروری بوده است. در عین حال، از نوار غزه هم راکت‌هایی به سوی اسرائیل شلیک شد. 

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، صبح یکشنبه گفت که طبق تحقیقات دولت لبنان، شلیک این راکت‌ها‌‌ «پاسخی به تهاجم اسرائیل در مسجد الاقصی و نوار غزه و تخلفاتی که در شهرهای فلسطینی صورت گرفته» بوده‌اند، اما تاکید کرد که دولت لبنان در آن‌ها نقش نداشته است. ارتش لبنان در روزهای گذشته از یافتن و انهدام راکت‌ و لانچر راکت در نزدیکی اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی در جنوب لبنان خبر داده است. 

میقاتی با اشاره به حمله‌های هوایی اسرائیل به خاک لبنان، گفت که این اقدام اسرائیل و نقض حق حاکمیت لبنان پذیرفتنی نیست، و اعلام کرد که بیروت به دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کند. 

شنبه‌شب، ۸ آوریل، سه راکت از سوریه نیز به خاک اسرائیل شلیک شدند. دو راکت در زمینی باز در بلندی‌های جولان فرود آمدند و سومی منهدم شد. راکت‌های دیگری هم چند ساعت پیش به جنوب جولان شلیک شدند. دولت اردن تایید کرد که یکی از راکت‌ها در خاک آن کشور منفجر شده است. به گزارش رسانه‌های لبنان،‌ برخی از این راکت‌ها را «سرایای القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین، گروه دیگر برخوردار از حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی، شلیک کرده است. 

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، همزمان با دیدار هنیه و نصرالله در بیروت، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در دمشق بود. 

علاوه بر حمله‌های راکتی، روز جمعه یک حمله تروریستی و یک مورد مشکوک نیز رخ داد. دو خواهر بریتانیایی-اسرائیلی هنگام تردد در خودرو شخصی خود در کرانه غربی، هدف حمله قرار گرفتند و کشته شدند. مادر آن‌ها نیز به شدت زخمی شده است. در تل‌آویو، بزرگ‌ترین شهر اسرائیل، خودروی با یک راننده اسرائیلی عرب‌تبار به سمت جمعیت هجوم برد و باعث کشته‌شدن یک گردشگر ایتالیایی و هفت نفر دیگر شد. اما هنوز معلوم نیست که این حمله تروریستی بوده است یا نه. 

از سوی دیگر، اسنادی که ادعا می‌شود از وزارت دفاع آمریکا درز کرده‌اند، در برخی رسانه‌ها منتشر شدند که طبق آن‌ها، موساد، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، از کارمندان خود و شهروندان اسرائیل خواسته است که در تظاهرات‌های توده‌ای در مخالفت با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، شرکت کنند. دولت اسرائیل یکشنبه، ۹ آوریل، با صدور بیانیه‌ای، دعاوی مطرح‌شده در این اسناد را رد کرد.

مقام‌های ارشد آمریکا به «نیویورک‌تایمز» گفتند که پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مشغول تحقیق در مورد منبع اسنادی است که در رسانه‌ها منتشر شدند. آنان گفتند که این اسناد ظاهرا واقعی‌اند، اما دست‌کم یکی از آن‌ها مشخصا دستکاری شده است. برخی کارشناسان امنیتی اسرائیلی می‌گویند این اسناد جعلی‌‌اند.

بیشتر از جهان