انتقادهای صریح حکمتیار از طالبان؛ «متعهدین حزب اسلامی برای جنگی دیگر آماده شوند»

حکمتیار ادعا کرد مهاجمانی که به او حمله کردند شهروند تاجیکستان بودند

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و از فرماندهان دخیل در جنگ داخلی افغانستان، روز جمعه ۱۸ آذر، در خطبه نماز جمعه در کابل، ضمن انتقادهای صریح از طالبان و با اشاره به حمله ناکام انتحاری یک هفته پیش که او را هدف قرار داده بودند، از هوادارانش خواست برای جنگی دیگر آماده شوند.

حکمتیار گفت با وجودی که او و هواداران حزب اسلامی از طالبان حمایت کردند، اما رژیم طالبان «دانشگاه اسلامی» را که او تاسیس کرده بود، تعطیل کرد و از هشت ماه پیش برق مسجد، شبکه تلویزیونی، دفتر و محل دیدارهای او را قطع کرده است.

حکمتیار همچنین افزود که دولت اشرف غنی به همه محافظان و کارمندان دفتر او حقوق ماهیانه می‌پرداخت، اما طالبان در ۱۶ ماه گذشته، هیچ پولی در این خصوص نپرداخته است.

حکمتیار گفت او پس از پیوستن به روند صلح در سال ۲۰۱۶، مبارزه مسلحانه را کنار گذاشت و مبارزه سیاسی و فکری را در پیش گرفت، اما دشمنان، او را تحمل نمی‌کنند و برای حذف فیزیکی او اقدام کردند.

گلبدین حکمتیار بدون نام بردن از طالبان یا داعش به‌عنوان عاملان حمله، گفت: «به خواست‌ها و مشاوره‌های ما تمکین نکردند و می‌خواهند ما را از بین ببرند. ما از همین محراب و منبر و تلویزیون بر مذاکره بین‌الافغانی، تشکیل یک شورا که برای تصویب قانون اساسی جدید تصمیم بگیرد و همه به آن تمکین کنند، تاکید کردیم، اما همین را هم تحمل نمی‌کنند و می‌خواهند ما را از بین ببرند.»

گلبدین حکمتیار با گفتن اینکه «ما مجبوریم تصمیم خود را بگیریم»، ادامه داد: «از متعهدان حزب اسلامی می‌خواهم برای جنگ دیگری آمادگی بگیرند. بار گران این جهاد به دوش شماست.»

رهبر حزب اسلامی به دلیل سهمی که در جنگ داخلی و ویرانی کابل در دهه ۹۰ میلادی داشت، به «قصاب کابل» شهرت یافت. او بدون نام بردن از گروه یا فردی، به هوادارانش گفت: «ملت را از شر این گروه جانی، وطن‌فروش، خائن و دین‌ستیز نجات دهید. مجاهدین حزب اسلامی می‌توانند دشمنی را که دیگران از سرکوب آن عاجز مانده‌اند، شکست دهند.»

جزئیات حمله به حکمتیار

گلبدین حکمتیار خطبه نماز جمعه را با به اشتراک گذاشتن جزئیات حمله به مسجد ایمان که در محوطه دفتر حزب اسلامی در کابل قرار دارد، آغاز کرد. حکمتیار سخنرانی‌ها، نمازهای جمعه، جلسه‌ها و دیدار با هوادارانش را در همین مسجد برگزار می‌کند. او ادعا کرد که حمله‌کنندگان دو نفر از شهروندان تاجیکستان بودند. حکمتیار گفت: «دشمن موفق نشده است کسی را از میان افغان‌ها برای این کار استخدام کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهادهای امنیتی طالبان تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد این حمله و عاملانش به رسانه‌ها ارائه نکرده‌اند.

حکمتیار گفت: از کیف یکی از حمله‌کنندگان، پرچم داعش به دست آمده است و همه اسناد و شواهدی که دو حمله‌کننده به همراه خود داشتند «در دست کسانی است که در این مورد تحقیق می‌کنند.»

حکمتیار ادعا کرد که یکی از حمله‌کنندگان جلیقه انتحاری با ۱۱ کیلوگرم باروت داشت که هدفش ورود به مسجد و انفجار در میان نمازگزاران بود. به گفته حکمتیار، حمله‌کننده دیگر موظف بود راه ورود به مسجد را با تیراندازی به سمت محافظان باز کند.

رهبر حزب اسلامی افزود که هر دو حمله‌کننده با لباس نمازگزار وارد صحن مسجد شدند و محافظان پیش از ورود آنان به داخل مسجد، هر دو نفر را کشتند.

حکمتیار با انتقاد از ناتوانی طالبان در تامین امنیت گفت رژیم طالبان حقوق ماهیانه محافظان او را نمی‌پردازد و ۱۰ نفر را برای محافظت از محل زندگی او فرستاده‌اند که هیچ تاثیری در تامین امنیت ندارند.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله به حکمتیار را بر عهده نگرفته است. با این حال، او تصریح کرد که ممکن است گذاشتن پرچم داعش در کیف عاملان حمله، برای گم کردن رد پای عاملان واقعی باشد. او با شک و تردید گفت منتظر نتایج تحقیقات و واکنش داعش به این حمله می‌ماند. حکمتیار افزود: «وقتی تحقیقات کامل شد، تصمیم نهایی خود را می‌گیریم.»

حکمتیار ادعا کرد که پس از حمله مهاجمان انتحاری به مسجد‌، هزاران نفر با مراجعه به او اعلام کرده‌اند داوطلبانه از مسجد و محل کار او محافظت کنند. حکمتیار گفت: «ما در اینجا امکانات پذیرش همه را نداریم، اما عده‌ای پذیرفته می‌شوند.»

گلبدین حکمتیار کیست؟

گلبدین حکمتیار، ۷۵ ساله، فرمانده پشتون‌تبار و از رهبران جهادی افغانستان است که نقش برجسته‌ای در جنگ علیه تجاوز شوروی به افغانستان داشت. گلبدین حکمتیار پس از عقب‌نشینی شوروی و فروپاشی دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان، بر اساس توافقنامه‌ای که در پاکستان شکل گرفت، به نخست‌وزیری دولت مجاهدین رسید، اما این مسند را نپذیرفت و در سال ۱۹۹۲ با دولت برهان‌الدین ربانی وارد جنگ شد. در نتیجه حمله‌های موشکی گلبدین حکمتیار به شهر کابل و گسترده شدن دامن جنگ میان احزاب سیاسی، هزاران شهروند افغانستان و به‌ویژه ساکنان کابل کشته و از خانه‌هایشان آواره شدند. گلبدین حکمتیار به دلیل سهمی که در ویرانی کابل و کشتار غیرنظامیان داشت، به «قصاب کابل» شهرت یافت.

پس از شکل‌گیری طالبان و سلطه این گروه بر افغانستان، گلبدین حکمتیار به تاجیکستان و ایران گریخت و از آنجا به پاکستان رفت. با فروپاشی رژیم طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱، گلبدین حکمتیار اعلام کرد که به دلیل حضور نظامیان خارجی در افغانستان، به مبارزه مسلحانه‌ ادامه می‌دهد. با این حال، حکمتیار در سال ۲۰۱۶ و در حالی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشتند، با دولت اشرف غنی وارد مذاکره شد و پس از چند دور گفت‌وگو، وارد کابل شد.

حکمتیار پس از فروپاشی دولت اشرف غنی در کابل ماند و اکنون زیر سلطه طالبان زندگی می‌کند. حکمتیار در ۱۶ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، یکبار از کابل خارج شد و به پاکستان سفر کرد. او اکنون هر هفته نشست‌هایی را در زمینه تدریس قرآن و حدیث برگزار می‌کند و محتوای این نشست‌ها را در شبکه تلویزیونی «بریا» پخش می‌کند.

دو مهاجم، روز جمعه ۱۱ آذر، با حمله به محل برگزاری نماز جمعه در محوطه دفتر گلبدین حکمتیار، تلاش کردند او را هدف قرار دهند. تاکنون جزئیات دقیق این حمله روشن نشده است، اما حکمتیار در واکنش به این حمله، به هوادارانش دستور داد برای جنگ جدیدی آماده باشند.